Kökleri Sasani bölgesinin önemli ilim ve sanat şehri Belh (Şimdiki ismi,Mezar-ı
Şerif) gelip Şam, Arabistan, İran ' dan
sonra Doğu Anadolu'ya yerleşmiş olan Şemskanlılar uzun ve köklü bir tarihe
sahiptirler. Bu tarihi süreci Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi altında sosyo –
ekonomik , kültürel ve politik yaşamları az da olsa farklılıklar
göstermektedir.Bunun nedeni ise farklı zaman ve farklı bölgelerde ayrılmalar ve kopmalar olarak
kabul edilir. Örneğin Hamza Bey komutasında
Iraktan kaçarken uğradıkları ilk yerleşke olan Delavé meğela (perbvari
Yakınlarında), Hakkari ve Mardin bölgelerinde
savaş ve sosyal hareketlenmeler nedeni ile yeniden göç başladığında bir
kısmı kış şartlarının ağırlaşması nedeni
ile Hizan'ın Giran ,Bali köylerinde konaklayarak baharı
beklemesi ve burada kalarak gitmemeleri üzerine
bunlara öküzleri yorulmuşlar
anlamına gelen Gawestiyalar denildi. Vanın doğusu Hakkari ve Siirt topraklarında Mahmudiyan
Beyliğinin hakim olduğu ve ağırlıklı
olarak yezidi inancını benimseyen
aşiretlerle birlikte yaşamıştır. Osmanlı kayıtlarında Şemskanlılar "Şemskan
veya Şemski Aşiretidir. Haymenişin Ekrad taifesinden Mahmudiyan Hakkari
Sancağındandır" şeklinde bahseder.
(Bu bilgi Osmanlı Yönetimindeki Oymak ve aşiretler kitabından
alınmıştır. Sayfa:134-135) Bu Şemski kolları Van’ın Mahmudiye bölgesi, Bitlis
Hizan, Siirt, Batman, Hakkari ve Mardin civarına yerleşerek yaşamaya devam
etmişlerdir. Mahmudiyan Yezidi
aşiretleri Pinyaşi Şikaki,takuri,sikufti
ve sipkiler ile beraber yaşadıklarında
bu aşiretlerin sosyal ve kültürel yapılarına daha yakın oldukları ve bir kısmının yakın zamana kadar konar göçer
(Koçer) hayatı yaşadıkları yaptığımız araştırma ve bire bir görüşmelerde tespit edilmiştir. (Bazı
kaynaklar Mahmudiler idaresindeki Şikakiler ile yaşayan aşiretleri şöyle
sıralamaktadır. Raşi,Mendeki, Baravi, Bele ve Kürtilerdir ve bunlar yezididir.
Şikaki, Takuri, Şavlı, Ademi-Şemski , Mukri, livi ve Si çarıxilerdir.Bularda
Müslümandır) Osmanlı döneminde gerçekleşen bu kopma ve ayrılmalar
nedeniyle yine aynı guruba bağlı olarak
bir kısmının İran topraklarında kalarak zamanla Şiiliği tercih ettikleri, halen
İranda yaşayan şii ve yezidi inancını benimseyen şemskileri olduğu tespit
edilmiştir. Bu bilgiyi İranda yaşayan şemskanlı bir üyemizin araştırmaları
sonucunda öğrenmiş bulunmaktayız. Bu gün Maraş bölgesinde özellikle Elbistan
da yaşayan Şemskanlıların da bu guruba
bağlı olduğu tahmin ediliyor. Kendilerine sinemili Şemskanlılar denilmektedir.
Şii Şemskanlılar Osmanlının Şiilerle yaptığı savaşlarda Osmanlıya biat
etmemeleri ve savaşmak istememeleri nedeniyle Osmanlıdan ve Osmanlının
desteklediği suni aşiretlerden sürekli
baskı görmüşlerdir.
Bu bölgede guruplar halinde
yaşayan şemskanlılar çeşitli
isimler ile bilinirler.
Gavestiya
Şemskanlıları ; Cezira Botan, Mardin Ömeriye, Arabi dağı çevresi, Berriye,
Hasankeyf, Silvan ve Berriye, Batman ve Botan tarafından göç eden Şemskanlılardan kopan ve
Hizan, van, Siirt ve batman yörelerinde yaşayan Şemskanlı gurubudur,
Şemskanlılar ağrılıklı olarak bu gün Ağrı , Van, Muş, kars ile Erzurumun bazı
bölgelerinde yaşamaktalar,Aralarında kendilerine Ademi,Gaçelengi (Öküzleri
hızlı ve güçlü),Mamzedi, Kuvoyi(Kuvi), Meteri,Kedali,Hamzabegi denilsede
sonuçta hepsi de şemskanlıdır.
Ademi denilmesinin
Sebebi ise Osmanlı döneminde Hasanan ve Haydaran aşiretleri ile akraba
olan Adaman Aşiretinin ağılıklı olarak
yaşadığı Diyadin ve Doğubeyazıt Karyelerinin
bağlı olduğu olduğu sancakta yaşayan
aşiretlere Taife-i Ademanlu denilmesinden dolayı kendilerine Ademi diyorlar.
Bunun en önemli nedenlerinden biri de bahsi geçen sancağın liderlerinin
Şemskanlı olmasıdır.
Buna ilişkin Büyük
Osmanlı arşivlerinde yaptığımız
araştırmada , Derviş Paşa‟nın 1862 yılında takdim ettiği layihasından Van ve
çevresindeki aşiretlere ait malumatlar'da Ademi gurubu için şu malumatlara yer vermiştir;
Taife-i Ademanlû veya Ademi
Oymakları ve hane sayısı;
a) Huvaydanlı
b) Kalkan veya Kalki
c) Mikanliyan
d) Merviyan
e) Yekran
f) Zet‟ubi yahut Zet‟uyan
g) Aski veya Asikan
h) Şeyhki veya Şeyhan
i) Caf‟uyi veya Cafu‟yan
j) Şemski veya Şemskan
k) Keski veya Kaskan
l) Tacduyi veya Tacduyan
Toplam Hane: 2000
Not:Şemsiki ve Baduyi ve Kemaski ve Tacduyi taifeleri
Bayezide tabi Zur Ova karyesinde sakin olduğundan bunlara Zur Ovalı dahi itlak
olunur.(Kaynak:Şeyhmus Bingul-Derviş Paşa, a.g.e., s.105-171.)
Haydaranlu ve Sepıki(Sipki) aşiretlerinin iran'dan Vana intikali esnasında meydana gelen
karışıklıklar nedeni ile bazı aşiretlerin güvenliği için Şemski aşireti 1866
yılında Van'ın Karasu Nahiyesine
yerleştirildiler(Kaynak:BOA, İ.DH, 567/39502, (Ru. 16/Ağu./1282) 28
Ağustos 1866..)
Ademilerin bir kısmınında Gavestiya şemskanlıları ile
birlikte Vanın doğu kesiminde bir çoğu
yezidi aşiretlerinen müteşekkil Mahmudiyan beyliği yönetiminde yaşadıkları
tespit edilmiştir. (Osmanlı tahrir Kayıtlarında -Sayfa134- Şemskanlılar için
"Mahmudiyan beyliğine bağlı haymenişin Ekrad taifesinden Hakkari sancağına
bağlı aşiret diye bahsedilir)
Memedé Kazım
UYARI: Bu sitedeki bütün materyallerin her hakkı saklıdır.
İzin alınmadan ve kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz ve kopyalamak suretiyle
elektronik ortamda kullanılamaz ve kitaplaştırılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder