Özellikle Ağrı bölgesinde
yaygın olan belgesiz sözlü anlatımlara dayanan bilgilere göre , Seyyid Hacı Şemseddin yedi kardeşi ile
Cizre – Botan bölgesinden Doğu Beyazıt’ın Zorava köyüne
gelerek buraya yerleşmiş ve buradan bölgeye yayılmışlardır. Ve
yine anlatılanlara göre, Şemseddin ismine binaen kendinden
sonra gelen torunlarına Şemskiler denilmiştir. Diğer Zilan ve Dilxeyran
aşiretlerinin kollarından olan Zetoyi, Badoyi,Hemoyi,Redoyi,Nezoyi, Kaski,
İskoyi, Tajdoyi, gibi aşiretlerin de Şemsedinin kardeşlerinin torunları
olduğu şeklinde bilgiler halk arasında oldukça yaygındır. Ama Van,Siirt,
Batman, Diyarbakır, ve İrandaki Şemskilerin tabi olduğu Hamza Beg’den hiç
bahsedilmez. Hatta Hamza Beg’in Seyyid Hacı Şemsedine olan yakınlık
derecesini de kimse pek bilmez. Secere bilgileri ile yapılan
araştırmalarda Vandaki Şemskiler ile Ağrı bölgesindeki Şemskilerin
bilgileri arasında irtibat kurulamamaktadır. Şunun da iyi bilinmesi
gerekir ki Seyyid Hacı Şemsedin olarak bilinen Zat, Şemskilere ismini
veren ilk dedeleri yani "Şems" değildir. Çünkü Şems
olarak bilinen ilk lider, Ebu Muzaffer Şemsul Mulk Emir Cafer bin, İsa
Bin Yayha olup, Miladi takvime göre 1076 yılında İran’ın Tebriz veya Xoy
şehrinde dünyaya gelmiş ve 1141 yılında aynı yerde vefat etmiştir.
Lakabı Emir beg olan Muhammed Ziya ile büyük islam delaili Sa’de isminde iki
oğlu vardır. Dolayısıyla, Botandan geldiği iddia edilen Hacı Şemsedin’in ismine
istinaden bizlere Şemskanlı denilmesi de gerçek değildir. Hacı Seyyid
Şemseddin büyük bir zat olup, Osmanlı Kethüdası olarak mahiyetindeki bütün
Şemskilere liderlik yapmıştır. Ancak hakkında Osmanlı arşivlerinde
çok az bilgi mevcutttur. Şöyleki;
1518 (H.924) Tarihli Tapu Tahrir
Defterine Göre Siverek Sancağına bağlı Özellikle Mardin'in bazı
bölgelerinde, yaşayan ve H. 932/M. 1526 yılında Denabili/Şemski
kolu olarak bilinen bu cemaatin Lideri Şemseddin Kethüdadır.(Not: Kethüda:
osmanlı memurluklarından biridir. muhtardan ziyade vekil demek daha doğru
olur.bağlı olduğu amirlik adına işleri yürüten,memurluğunu yapan
demektir.Kethüda Halka karşı devleti temsil eden kişi olup, Ordunun
konaklaması, mahallenin veya bölgenin yönetim ve idâresi, devlet ricalinin ağırlanması vs.
gibi sorumlulukları vardı. ) Bu Zatın himayesindeki haneler hakkındaki
bilgiler şu şekildedir; Suruc sancağına bağlı, Bennak,Acuz, Arabiye
dağı(Mardin) ve çevresi ile ömeri halkından mütevellit 300
civarında hane kedisine tabidir. Buraya hangi tarihte yerleştikleri
bilinmemekle beraber , 1552 tarihli tahrir kayıtlarında ise kendisine tabi bu yörelerde sadece 1 köy 1572 de ise 2 köy bulunmaktaydı.
(Kaynak:Samsun 1992, 19 Mayıs Üniversitesi Sos. Bil. Enst Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, s. 32.)
Bu detaylar bize Şemseddin ve himayesindeki
hanelerin buradan 1552 yılından önce göç ettiklerini
göstermektedir. Ancak bu göçlerin Hacı Şemseddin Kethüdanın vefatı
nedeniyle mi yoksa kendisinin önderliğinde mi yapıldığı muammadır.
Muhtemelen 1480 ile 1552 yılları arasında yaşadığı tahmin edilen Hacı Şemseddin
Burada vefat ettikten sonra göç başlamıştır. Çünkü eğer Şemseddin
halkı ile beraber göç etseydi, mutlaka bu gün Şemskilerin yaşadığı
Van, Kars,Ağrı Muş,Siirt ve Batmandaki torunları mezarının yerini
bilirlerdi. Şu anda mezarının nerede olduğu bilinmiyorsa; muhtemeldir
ki Mezarı Mardin, veya Suriye topraklarındır. Ağrı bölgesindeki torunları
Şemseddin’in oğlu Bekir’in soyundandır. Ünlü Zor Mirze Ağa
ailesi Bekir’in torunlarıdır. Hacı şemseddinin torunlarından
bazıları günümüze kadar devlet nezdinde hep saygınlıkları
olmuş ve önemli görevler üstlenmiştir. Seyyid Hacı Şemseddin, Şems
dedemizin Torunu Büyük islam deaili Ebu Abbas Halil Bin Sa'de Bin
Ebu Muzaffer Şemsul Melik Emir Cafer'in oğlu Şemseddin Ebu Abbas Abbas
Ahmed'in soyundandır. Bu zat Eyyubi sultanı Selahaddın-i Eyyubinin yeğeni
Sultan İsa Zamanında Şamda Kadilkutad (Kadılar Kadısı) ünvanını almıştır
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder