Şemskanlıların nereden geldiği Şems isminin kaynağının ne olduğu hususu ile
Şemskanlılar hakkında gerçekleri yansıtmayan ve kamuoyunun zihinlerini
karıştıran bilgi kirliliğinin ortadan
kaldırılmasını teminen, Şemskanlılar ile Yezidilik ve şemsilik
arasında bir bağlantı olup olmadığı hususunda bir araştırma yapma zorunluluğu hasıl olmuştur.
Kürtlerin Müslümanlığı kabul ettikleri 637 yılından beri dinlerini koruyan ve bu uğurda ilim irfan sahibi olmuş bir kürt kurmanç gurubu mensubu olan Şemskanlılarda diğer iran ve Irak topraklarında daha sonraları da Mezopotamya coğrafyasında yaşayan bir toplum olduğu, 1250 li yılarda bohtiler ile beraber Cizre ve Hasankeyf beyliklerinin içinde yaşadıkları bilinmektedir. Bir kısmı Silvan (Süleymani) Beylikleri içinde Ebu Verdi Abdurrahman El Dunbuli zamanında yaşadıkları tarihi araştırmalarla ortaya konulmuştur. Bazı rivayetler soyunun Hazreti Halite dayandığını ve çoğunlukla Ömeriye Ceziresi ile Fınık Kalesi cıvarında yaşadıkları da iddia edilse de bu bilgi doğru değildir. . İslamiyetin Kürtler tarafından kabulünden günümüze kadar bu dindar ve eğitimli vasıflarını korumuşlardır. Zaten secere takip edildiğinden Şems'e (Şems'ül Mülk Emir Cafer) kadar hemen hemen tamamının Mela yani Ulema ve kadılık makamlarında bulundukları görülmektedir. Kaldı ki Şemski ismi 1141 yılında 65 yaşında vefat eden Dünuli hanedanı hükümdarı Şems lakaplı Emir Cafer Şems'ül Mülk'ten gelmektedir.
Karma bir dinin mensubu olan Yezidi'lerin ise Arap, Kürt ve Asur kökenli oldukları ileri sürülmektedir. Çeşitli kültürlerin birbirlerine karıştığı Ortadoğu'da ulusal kimlikleri olmayan İran'daki Bahailer, Lübnan'daki Dürziler ve Maruniler gibi Yezidiler de dini bir cemaattir. Yezidi inancında Şeyh Şemseddin isminde Salı günü yaratılan bir melek vardır. Ancak Bu melek Günümüzde Şemskanlıların atası Mele Şems ile İlgisinin olmadığı kolayca anlaşılmaktadır. Çünkü Yezidilerin inandığı şems ile Şemskilerin atası Şems (Şems’ül Mülk Emir afer) arasında binlerce yıl zaman farkı vardır. Dolayısı ile insanların Şemskiler ile Yezidliğin meleklerinden sayılan Şeyh şemseddin arasında bir bağlantı kurmaları hala tartışmalı bir konudur. Bir başka yanlışta Şemsiler (Ateşe Tapanlar) tarikatı ile karıştırılmasıdır. Bu tamamı ile başka bir guruptur.
Bilinen tek sey herhangi bir dini kitaplarının
bulunmamasıydı. Ona karşılık türküler sarkılar söylemeyi çok severlerdi.
Günahlarinin saçlarında toplandığına inanırlar. Ayrica ölünün cennete
girebilmesi için gerekli miktarda parayi ödemesi için de avuclarına bir miktar
altın koyarlar. Ondan sonra ölü jakobi papazi tarafindan gömülür fakat ölü
sarılıp tabuta koyulana kadar jakobi papazini yaklaştırmazlar. Bu tarikatin üye
sayisi cok azdir. 50 civarinda aile olduklari düşünülmektedir. Hepsi Mardin
cevresinde cok fakir bir durumda yaşamaktadırlar. Semsi Kadınlarını diğer
kadınlardan ayıran özellik beyaz bir aba giymeleridir. Onlar hakkinda daha
fazla bilgi bulmak çok zordur. putperestlikle suçlanmaktan korktukları için
Ortaya pek çıkmazlar.
Yukarıdaki açıklamalarda gösteriyorki, gerek yaşam tarzları, dini inanışları ve gerekse yaşadıkları bölgeler itibariyle yezidiler ve Şemsiler ile Şemskanlılar arasındaki bağlantı hala tartışma konusudur. Tarihte bütün devletler tarafından soy kırıma uğrayan yezidiler Şemskanlıların yaşadıkları bölgelerde özgür ve mutlu oldukları için hep Şemskanlılara yakın durmuş ve himayelerinde yaşamayı tercih etmişlerdir. Burada şöyle bir soru akla geliyor. Acaba yezidi şemskanlılar ile müslüman şemskanlılar İslamiyetten önce akrabamıydı. Sadece kelimelerin telafuz benzerliğinden kaynaklanan çağrışımdan mı ibarettir. Bu muamma hala tam olarak çözülemedi. Mahmudiyan Beyliği yönetimindeki aşiretler yüz yıllarca kardeşçe iç içe yaşamışlardır. Bazıları yezidi bazılarıda müslüman. Botan halkları incelendiğinde ,karşımıza Azizanlar, bohtiler ve Sılemaniler olarak 3 gurup çıkmaktadır. Aziazanlar kendilerinin Halid Bin Velidin soyundan geldiklerini ve Seyit olduklarını iddia etmektedirler. Sılemaniler, Silvan ve diyarbakırda yaşayan kürtler olup Mervaniler soyundan gelmektedir. Bohtiler ise bu günkü Mirekler yani Mir beglerden olup 1250 li yıllarda İlhanlıların zülmünden kaçarak cezireye gelen ve buraya Botan ismini veren müslüman kürtlerdir. Buradaki maksadımız yezidileri veya şemsileri aşağılamak veya kendimizi onlardan üstün görmek değildir. Amacımız bazı konulara açıklama getirmektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder