Şemskiler
gibi bir çok aşiretlerin özellikle doğu ve Güney doğu menşeyli bazı zaza
aşiretlerinin Ataları olan Bermekilerin Abbasi Halifesi Harun Reşid
tarafından tasfiye edilmesini şu başlıklar altında toplayabiliriz.
1-Bermekilerin
vezirlik süreleri uzun bir müddet sürmüştü. Bu zaman zarfında Bermekilerin
hizmet ve yükselişlerini çekemeyen arapların sayısı gittikçe artmıştı.
Irak’ın bir şehri olan Hakka’da nesebi Bermekilerden olan Cafer b. Yahya’nın
özel kâtibi Enes b. Ebi ġeyh ve onun hasmı Muhammed b. el-Leys ,Yahya ve
oğullarını hem zındıklıkla hemde Horasandaki isyancılarla şüpheli ilişkiler
içinde bulunmakla suçlanmıştı. Ayrıca Muhammed b. Ebul Leys kendisi aynı
zamanda yazardı. Yahya’dan incinmiş ve Harun Reşid’e şikayet etmişti.
Şikayetinde , Ya Emir’el Mümin’in Allah’a ne diyeceksin ki Yahya bin Halid’i ve
oğullarını ve ehli beytini Müslümanların üzerine musallat kıldın. Diyerek ve
daha başka birçok şeylerde anlatarak Harun Reşid’in nefretinin büyümesine vesile
oldu.
Bunun
üzerine, Harun Reşid bir gün, Yahya Bin Halid’e ,çok sevdiği ve değer verdiği
Muhammed bin Ebul Leys hakkında ne düşündüğünü sorduğunda, Yahya bin Halid’den,
Ya Emirul Müminin Ebu Leys bir dinsiz ve münafıktır, halkı yazıları ve sözü ile
aldatmıştır, cevabını inandırıcı bulmayan Harun Reşid, Bermekiler hakkında
araştırmalarını dahada derinleştirdi.
2-
Taberistan’da Yahya bin Abdullah el Ruseyninin başlattığı isyanı bastırmak için
Harun Reşid Yahyanın oğlu Cafer’i görevlendirmişti. Cafer isyanı bastırır
ve bu kişiyi yakalayıp hapse atar. Fakat bu zat Peygamber soyundan olup alim
bir kişiydi.
Caferin bu zatın hapiste kalmasına gönlü razı olmayıp, Harun Reşid’den habersiz
serbest bırakması Harun Reşit’i çok ciddi şekilde öfkelendirmişti.
3-Önemli
nedenlerden biri de Harun Reşid’in Abbase Sultan adında kız kardeşi vardı.
Harun Reşid çoğu zamanlar toplantılarına Abbase’yi de katar işlerini ona
sorardı. Cafer bir kadının katıldığı toplantıya katılmak istemiyordu. Harun
Reşid olayın farkına varıp, Cafere; Senin toplantılara Abbase’nin yüzünden
katılmadığını biliyorum buna bir son vermek için Abbase yi sana 2 şartla
nikahlayacağım. Birincisi; Benim meclisimden başka hiçbir yerde Abbase ile
görüşmeyeceksin. İkincisi; Ten’in onun Teni’ne değmeyecek.
Fakat
bir müddet sonra Cafer ve Abbase bir araya gelir Abbase hamile kalır ve bir
erkek çocuğu Dünya’ya getirir, çocuğu Harun Reşid’den gizlemek için Cariyesiyle
Mekke’ye gönderir. Daha sonra cariye ile Abbase’nin arası açılır cariye,
çocuğun haberini Harun Reşid’e iletir. Harun Reşid’in Bermekelilere olan kini
iyice artar ve çocuğu öldürmeye karar verir. Fakat Abbasenin çabaları ile
çocuğu Harun Reşid’den saklar. Ancak bu çocuğun akibeti hakkında henüz bir
bilgi mevcut değildir.Cafer’in soyu diğer eşinden olan çocukları vasıtası ile
devam etmiştir. Ünlü Tarihçi ve islam Alimi İbn.Halikan Cafer’in soyundandır
4-Bermekilerin büyük felakete uğramalarının manevi nedenlerinden biride Yahya
Bermekinin Ehli Beyt yolu imamlarından İmam Cafer-i Sadık’ın oğlu ve 12 Ehli
Beyt yolunun 7.cisi olan İmam Musa Kazım’ı Zehirleyerek öldürtmesi iddiasıdır.
Esasında bu iddia pek inandırıcı değildir. Zira Bermekoğulları Abbasi
imparatorluğu içinde irani halkları korumakta ve her platformda haklarını
savunmaktaydı. Sarayda önemli yerlere ehlibeyt’ten olanları yerleştirmiş ve
kendilerine yüksek maaşlar bağlatmıştı. Bu sebepten dolayı Harun Reşit bir çok
arap millyetçisinin serzenişlerine muhatap kalmıştı. Dolayısı ile Yahya
Bermekinin Ehli Beyt yolunun imamı Musa Kazım’ı zehirlemesi pek inandırıcı
olmayan bir sebeptir.
5-Bermekilerin tasfiyesinde asıl ana neden Harun Reşit’in eşi Zübeyde ile
Bermekoğulları çekişmesiydi. Çok katı arap-Haşimi milliyetçisi olan Zübeyde‟nin
Bermekîlere olan düşmanlığının başlıca sebebi, özellikle vezir Câfer b. Yahyâ
el-Bermekî‟nin, Zübeydenin oğlu Emîn‟in veliahtlığına karşı olan tavrıdır.
Küçüklüğünden beri Me‟mûn‟un eğitimini üstlenen Câfer, onun veliahtlığa
Emîn‟den daha layık olduğunu halifeye defalarca söylediği gibi, çeşitli
ortamlarda bu düşüncesini beyan ederek Zübeyde‟nin tepkisini çekmişti. Çünkü
Zübeyde İran kökenli Bermeki ailesinden Meracil isimli bir Cariyenin oğlu olan
Abdullah Me’mun Abbasi Halifesi olamayacağını, onun yerine Abbasi-Haşimi
kanından olan öz oğlu Muhammed Emin’in veliaht olması gerektiğini savunuyor ve
bu isteğinide Harun Reşid’e kabul ettirmişti. Bu durum karşısında Yahya bin
Halid Zübeydeyi daha fazla karşısına almamak için israrlarından vazgeçti.
Akabinde veliaht tayininde Hârûn Reşîd’e, Muhammed‟den sonra veliaht olarak
Abdullah’a bey’at alması teklifini verdi. Ancak Harun reşit’in diğer
nedenlerden dolayı Onlara karşı olan öfkesinden bir şey azaltmamıştı.
Bermekoğulları hakkında gelişen bütün olumsuz gelişmeler sonunda Harun Reşit bu
aileyi yok etme kararını vermiş ve planlarını hazırlamaya başlamıştı.
İlk etapta Cafer’i Saray’a çağırır ve geceyi saray da geçirmesini ister, Cafer
olacakları sezmiş fakat bir şeyde diyememişti. Geceyarısı Harun Reşid Mesrur
adındaki celladını çağırıp Cafer’in başını kesmesini ve onu saklamasını ister,
Mesrurda emri yerine getirir.
Öfkesini yenemeyen Halife Harun reşit, cafer’in babası Yahya Bermeki ile büyük
oğlu Fazl’ı Rakkadaki eski Rafeqeh hapishanesine attırdı. Ancak, ancak birkaç
ay sonra Bermekoğullarının bir dönem Abdu’l Malik bin Salih isimli Abbasi
bir kişiye komplo yaptığı suçlamasıyla, cezalarının daha ağır şartlarda
uygulanmasını teminen, El-Aksadaki bir hapishaneye nakledildiler. Onlara
çok ağır işkence ve şiddet uygulayarak cezalandırıldılar, nihayetinde Yahya gerek
yaşı ve gerekse gördüğü işkenceye fazla direnemedi ve Hicri 189 (805) yılında
öldü cenazesini oğlu Fazl yıkadı. Yahyanın oğlu Fazl ise gördüğü Şiddet ve ağır
işkenceye artık dayanamadı ve önce felç geçirdi sonra felç diline vurdu 808
yılında 53 yaşındayken hayatını kaybetti. Yahyanın 3.oğlu Muhammed ise
askeri kabiliyeti ve cesareti sebebiyle 792 senesinde Suriye valisi tayin
edilmiş ve kısa süre valilik yapmıştı. Ona ve diğer oğlu Musaya
dokunulmadı, ancak, Devlet işleri ile pek alakadar olmayan Yahya bin
Halid’in kardeşi Muhammed bin Halid ile Yahyanın oğulları Muhammed ve Musa
Harun Reşid tarafından zindanda tutuldu. Harun Reşid'in ölümü ve oğlu Muhammed
El-Emin'in halife olması ile iki kardeş özgürlüğüne kavuştu. Ama onlar hiçbir
zaman bu aileyi eski parlak günlerine geri döndüremediler. Bermekiler'den
geriye dillere destan cömertlikleri ve devlet yönetimi hususunda sahip
oldukları bilgi ve birikimleri kaldı.(Kaynak:İbn.Haldun”Mukaddime
sayfa:474-475)
Hapisten
kurtularak bu soy kırımdan kaçan Muhammed , Musa ve diğer Bermeki aileleri,
Şam, Musul, Botan ve Diyarbakır sancağına yakın dinbil veya Denbel dağlık
bölgesine göçmek zorunda kaldılar.
İşte
bu kudretli yöneticilerin ortadan kalkması sonucudur ki, Harûn'un ihtişamlı
dönemi sekteye uğramış ve Bermekoğullarına yapılanlardan dolayı çıkan
ayaklanmaları bastırmak ve savaşlara kendisi gitmek zorunda kalmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder